onsdag 10. august 2011

Hva gjør man........

Når man er på ferie, og dagen , er fylt med masse regn, og ikke så mange grader.

Mens inne i forteltet, er det deilig og varmt, med akkurat passe med grader. og med masse lyd, i fra regnet som trommer, .
Deilige og avslappende lyder...
Jeg koser meg, og får tatt en liten tur ut, og prøvegått, de nye gummistøvlene mine
Føler meg litt fin, der jeg spankulerer, med svarte og hvite, blomstrete, og nye støvler... og med svarte hundeposer i hånda. Ikke like kledelig :-)



man kan ta en liten tur ut i regnet... som  Idefix, før han stormet hjem, og opp i teppet, som vi stadig knives om i sofaen
 Man kan ta inn jordbær i fra plantene ute, og noen blomster, når en først er ute og blir våt...
Og når man kommer inn igjen, kan man krabbe opp i sofaen, og sloss med hunden om det beste teppet...
Og hvem vant...
Det er iallefall ikke jeg som ligger der med teppet...

I dag er det godt med en veldig rolig dag, og det blir nok et par av de til framover.

Vi var i koselig selskap i går, Og må nok hente meg inn igjen ett par dager, men det er det verd... Dessuten går jeg og venter et viktig brev disse dagen, og synes det er litt nervepirrende, og  slitsom, å gå slik å vente....


Heidimammaen hadde besøk av sin bror og hans herlige kone, som bor i Litauen, i går, 
Kjempekoselig, selv om jeg var spent på om jeg kom meg avgårde, for formen har vært nede noen dager, og dette kom litt brått på, (eller jeg hadde glemt datoen, og fikk litt kort varsel på påminnelsen.. hihi)
Jeg fikk gjort den siste kjolen fedig, og levert alt til min nydelige niese

Vi reiste litt tidlig, så vi kunne ha noen timer med koselig prat, før resten av familien kom.  Og  når disse er på besøk, får jeg trent på en engelsk jeg ikke er så god på.

Men med ei som også er usikker i engelsk, så gå det stort sett bra, selv om det kognitive satte noen stoppere i blandt.. men det gjør den om jeg prater norsk også..

Jeg synes det er så kos å prate med henne, fordi hun er en herlig, levende og kreativ person. Hun er blandt annet håndarbeids lærer i hjemlandet sitt. Og derfor er hun god å ha på mail, eller chaten på fjesboka, og og kunne spørre om råd.
Hun er såååå engasjert i det hun holder på med, og både i jobb, famile, barn, håndabeid, mat, + masse annet-- Og  vi har også felles interesser i hagearbeid, og i barn, og oppvekst.

De har mye annerledes kultur på en del ting der en vi har her, enda det egentlig ikke er så langt unna. Det er vanskelig for henne å forstå mye av det vi har utviklet oss til i vårt travle samfunn, selv om hun ser hvor godt vi har det økonomisk her i landet. Og mange av minus sidene i sitt hjemland.
Men underveis har vi (eller mange av oss) mistet noe av det medmenneskelige, og tiden til å være medmenneske. Det er moro å høre om hvordan de samles, og på dugnad arrangerer bursdager, brylluper, og andre ting, sammen, og for hverandre.

Hvordan de tar seg av og bryr seg om. Der ville det blandt annet vært helt utenkelig at besteforeldre, ikke hadde hatt "tid" til sine barnebarn, at de ikke hadde hatt "tid" til å være med, og delta med den eldre generasjonen. ..
Jeg kunne skrevet her i metervis, men hodet har tatt helt ferie i dag, så jeg skal heller spare litt til å lage en DIY om vaffel-bukse senere i dag-..
det er sikkert ikke slik i hele landet der heller,  men i hennes miljø er det slik, og jeg sitter med stor øyne og ører og hører på.
Så i dag. bearbeider jeg masse inntrykk.....



Ha en fin dag i regnet alle sammen.. Nå venter kaffekoppen, også skal jeg se om jeg får lurt bestemoteppet i fra Idefix, og innta sofaen....

 Ta vare på hverandre. Og la ikke hovmod og bagateller hindre dere i å være god mot hverandre
Og kos dere. Kanskje kan noe utsettes til senere, mot å nyte livet og gjøre litt.av det man har lyst til...

5 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Koselig innlegg!
Vi gjør så godt vi kan...

Hjertedamas blogg sa...

Du har rett. Vi kan lære mye av andre land og kulturer. Og skal vi kunne få endret noe, så må vi begynne med oss selv:DDDDD Klemz grethe

Elis lille rede sa...

Æsj ja, det er ikke bare bare på camping i regnvær kan jeg tenke meg. Godt du har ting å pusle med, da. I dag er jo været knallfint igjen, og jeg skal gjøre ingenting. Første flyttelass til Gjøvik gikk fint i går. Slappe av i dag, sykehuset i Drammen og Ikea i morgen, slappe av på lørdag, og siste flyttelass på søndag. Så drar mannen på jobb igjen på mandag, og DA blir det stille her. Må nok finne på noen nye prosjekter... De ser så gode ut de jordbærene dine. Ingenting smaker så godt som hjemmedyrket;) Ps. Det var tøft det siste bildet ditt her. Akkurat som å se meg! Hehe. Ha en toppers dag! Klem fra Eli:)

Unknown sa...

Ikke sant Stubbetufsa, vi gjør så godt vi kan alle , og mer kan vi vel egentlig ikke forlange..
Grethe; jeg synes det er kjempespennende å sitte og høre om fremmede kulturer slik, fra mennesker som lver oppe i det. Skjønner at ikke alt passer inn, og er noe å innføre i vårt land, lenger. Men masse er også en kultur, som vi ha mistet ett ssted på veien. Jeg lar meg iallefall fasinere, og spesielt når mennesker er så engasjerte

Høres ut som dagene dine er fulle Eli, tenke på deg selv, oppe i alt sammen. Det blir nok uvant på mandagen, i stille hus , tenker jeg ja... Etter en periode, så venner du deg nok til det, og koser deg.. Vi mennesker er heldigvis tilpasningsdyktige :-))
Ha en fin dag, i finværet alle tre
Klem

Anonym sa...

Flott innlegg!