fredag 19. august 2011

DIY på vaffelbukse, og kjole












Jeg la ut denne for en stund siden, men skulle bare rette på den, og legge den ut igjen.
Takk til deg Annicken som minnet meg på den :-)
Det har jeg da glemt... Legger den ut igjen, slik den var, og så får dere heller spørre meg , om det er noe dere lurer på, så skal jeg prøve å svare


Men det var DIY (Do it Yourself) på vaffelbukse jeg skulle vise....
Først finner mann et buksemønster, inne i virvaret av streker.....
Jeg fant , et mønster på en linbukse. Jeg lager den i 2 års størrelse her, og andre mål. på andre størrelser setter jeg i parentes..

 Endelig fant jeg en bukse inne i strekene... denne jeg har her. Er klippet hvert ben i ett stykke, men er ikke nødvendig.... det viktigste er å ha et mønster på en helt vanlig barnebukse.....For jeg deler den omtrent der sidesømmen skulle ha vært..
Jeg lager den også med lange ben, men her har jeg tegnet på (sees om en forstørrer bildet), så jeg kan klippe med knekorte ben, når det er sommer og varmt....
 Mønstret har jeg også forlenget med 9 cm (i 2 år... 11 i 4 år, og 13 cm ca i 6 år.. osv.) i livet, og ett par cm nederst  på bena, om en vil ha vaffelsøm på bena, i stedet for strikk, nederst.
Jeg har delt mønstret, og legger de 5 cm i fra hverandre på dobbelt stoff. Så  buksen blir videre..
 Her ferdig klippet... 2 deler... utvidet med 5 cm i bredden.. 9 cm i livet og 2 cm nederst på bena
 Bærestykket klipper jeg et stykke på 10x95 cm i 2 år, (11x100 cm i 4 år, og 12x105 ca i 6år.) Jeg pleier å være litt raus med sømmonn på de jeg.
Så syr jeg en sømkant øverst på bærestykket... (en siksak søm el. l på kanten først...)


 Så surres strikken på undertrådspolen...for hand..
 Jeg slakker litt på overtråden, og setter lenger stinglengde enn den jeg vanligvis bruker... noen steder ser jeg de skriver maks stinglengde, men det er greit å prøve seg fram. Ser på mine 2 gamle maskiner, så strammer de helt ulikt med elastisk søm.
Jeg bruker ca en cm mellomrom mellom sømmene (husk å sy på rettsiden av stoffet)Eller en fotbredde, så er det lettere å få de jevnt, Når jeg passer på å ha foten inn til forrige søm, og strekker ut stoffet når jeg syr, etterhvert som det trekker seg sammen..

 elastiske sømmer syes helt ned.., men sett igjen en kant til å sy fast i buksen

Syes til en ring, ved å sy kortsidene , rette mot rette sømmen bli midt bak...
Så langt kom jeg med bilder og sying i dag, før jeg reiste på fisketur..
Nå skal eventuell elastisk/vaffelsøm syes nede på bena å samme måte.. en brett opp, la det stå en liten kant, og lag 5-6 sømmer med elastisk undertråd nede på bena. og sy buksen sammen rette mot rette.. Bærestykket legges rette mot rette på buksens overkant, og syes fast
¤ remser med stoff, klippes i 3x30cm(inkludert sømmonn)disse skal syes til 4 knytteband (brett inn 0,5 cm på hver side, og stryk brettene ned.. Og brett bandet dobbelt, og sy det sammen , og syes 2 stk midt bak, med ca 9 cm mellom, og samme foran...

Vil du heller ha strikk nederst, lages en løpegang, ved å brette først inn 0,5 cm til underbrett, og etter det ca 1 cm, og sy fast.. tre i en strikk

Selene er 4 stk stoffbiter, på ca 3 x 35 cm som jeg bretter i 3, og presser, og syr.. og syr de fast i overkanten på buksen... ca 5 cm på hver side av midten bak, og foran...

Denne synes jeg ikke ble stram nok i overdelen, men den symaskinen har nå gått til de evige sy-marker.

En enkel måte å lage en kjole på, er på samme måte. Bare klipp ett stykke stoff 50 x115 cm til 3-4 år. og ca 60x125 cm til 5-6 år.
Lag siksaksøm, eller en nedbrett på 1 cm i den ene langsiden, som skal være øverste kanten.. Sy med elastisk undertråd med ca 1 cm mellom, på langs av stoffet.. altså den lengste siden, bortover.. ca 14- 15 sømmer (med 1 cm mellom), sy sammen kortsidene,ved å legge stoffet, rette mot rette, og sømmen, blir midt bak på kjolen
Legg opp nederst,en underbrett på ca 0,5 cm, og en  brett over, på 1,5 til 2 cm

Sy fast bånd, ca 4,5 - 5 cm på hver side av midten, bak og foran..
Snorene/båndene kan enten syes so til buksen, med 3x35 cm stoff bit x 4 som bettes i 3, og syes.. eller bruk det du har, siksakbånd, eller skråbånd.. og vips er kjolen ferdig

HUSK å beregne godt me elastisk tråd, det går mye av den :-) Og både hvit og svart er greit å bruke, for den er undertåd, og synes ikke på retten

Lykke til, og takk til Annicken, som minnet meg på å legge den ut igjen..

Ingen kommentarer: