torsdag 1. mai 2014

Kom mai du skjønne milde...

Eller kalde, og blåsende,,,
I kveld er det ned i mot null grader, og vindvær ute. Kjennes nærmere ut som en sen høstkveld enn en vår kveld.
Men man skal vel ikke klage. Vi har hatt noen nydelige dager i april. Og litt variasjon må man vel bare regne med, Vi kan ikke bruke opp sommeren riktig enda.

Jeg blir bare litt bekymret for noen av blomstene i hagen, når kuldegradene, og nattefrosten er tilbake.






Det blomstrer allerede i hagen, tulipanene, de få løkene jeg har, har kommet med sine to første..
Løytnanthjertet er utrolig stor og blomsterrik til å være så tidlig. Den rekker allerede langt opp på kjøkkenvinduet..De små nellikene, og liljene blomstrer rikt også.
Rosene kommer kraftige og fine. Og den engelske historiske rosen, står allerede med sine første knopper..
Den skal bli slik når den springer ut

Jeg gleder meg

Denne sammen med 3 Austin-roser, og et par klaseroser.. Nydelige..

Mange går i kveld ut i langhelg, med 1 mai, og inneklemt fredag. Men her har heidimannen ettermiddagsskift, og jobbehelg. Så det er bare fri på 1 mai. Men til gjengjeld er det fri hele neste uke. Da kan man drømme om litt varmere vær, og campingtid.

Jeg skulle hatt håndarbeider å vise fram, men det har vært noen stille dager på håndarbeidsfronten. Ingen strikking og sying på nesten en uke. Men fant de iallefall  fram igjen i kveld. (har ryddet litt her i dag, så jeg måtte rote litt i håndarbeidene, slik at det der bebodd ut her :-) )
Istedet fant jeg fram en gammel "bunad" som jeg en gang i tiden. For over 40 år siden, fikk av min bestemor, til ¨kle meg ut med.

Den har heldigvis blitt tatt godt vare på, og er like fin. Så nå er "Tøydokke-Anna" pyntet og klar for å møte mai måned i passende drakt. Jeg skal se om jeg finner fram en skjorte å ha inne i den .. Og det er også bunad-dukken...




Her står hun klar til å varte opp ved middager ved spisebordet
Duken jeg har på spisebordet, har jeg litt lyst til å vise frem. Kjøpt på bruktbutikk fr 20 kr..
Den er jeg så glad i

En nydelig håndbrodert, korsstingsduk. Her ligger det nok mange timer med arbeid bak...
En ordentlig sommerduk..

 Denne rare lille saken fant jeg også på bruktbutikk, ble nysgjerrig, og siden den kostet 25 kroner, måtte jeg bare ta den med,
Etter hjelp i fra flinke jenter på facebook, fant vi ut at det er en fileringsramme... Hvor man kan lage duker og blonder ol...

Det skal bli spennende å prøve denne..

Dette lille dukkeserviset er også funnet der...



 Med en limt kopp, og en ulik asjett. Men i orginalesken.
Det blir nok en del om brukt her, Men jeg er litt for gjenbruk. Og synes det er moro. Og det er penger å spare.
Nå sist fikk jeg tak i en elektrisk boksåpner for 30 kroner. Kanskje ikke av de aller skarpeste. Men jeg mistet min egen maken i gulvet her en dag. Og knakk en liten metalldel på den. Nå kunne jeg ta denne delen i fra den i fra bruktbutikken, og fikk den i orden for 30 kroner. I stedet for 300 for en ny. Slike ting koser jeg meg med.

På facebook siden som er til Heidis hjørne, la jeg tidligere ut et bilde av en deilig middag jeg laget til meg selv.

Jeg lovte at jeg skulle legge ut noen oppskrifter på tomatsalat, og blåmuggostdressing, bla. Det må jeg nok ta en annen dag, for nå skal denne kroppen under dyna en tur. 

Ha en fin 1. mai. Og gratulerer med dagen til alle arbeidere. 

Klem Heidi
post signature

Ingen kommentarer: