søndag 11. mars 2012

Sol-søndag

(Om du vil se bedre på bildene.. klikk på et av de, så kan du se igjennom bildeserien)


Hver ettermiddag er det kråketing i bjørkene i nærheten...
4 store bjørketopper fylte de.. men en del av de fløy opp da jeg kom med kameraet, Fasinerede er det å se de i store svarte flokker, der de kommer flygende...


Overvintrende pelargonier



I dag er det en alldeles nydelig dag ute, igjen
25 grader i solveggen, og på verandaen.. Forskjellen i fra i går til i dag, er at det foreløpig er det vindstille. Det var det på morgenen og formiddagen i går, og så, men på ettermiddagen kom vindkulene tett.

På fredag skulle jeg vært i begravelse til en venn, og kollega, igjennom flere år. Men helsa og kroppen ville ikke være med på det. Så jeg hadde en rolig dag hjemme, og mintes han som den han  var, og tok et farvel med han i egne tanker, og helt alene

Fredagen hadde vært min svigermors fødselsdag også, om hun hadde levd. Dessverre fikk jeg kjenne henne alt for kort, etter at jeg traff Heidimannen-

Jeg puslet hjemme mellom sofa, symaskin og en syk mann. Med halsbetennelse og feber..


Pelargonia-spirer


Jeg har fått pirklet litt småplanter, Både pelargonier, tomater, urter,
i tillegg har jeg sådd litt ekstra, litt mer urter, jordbær (ampel) og lavendel..
De fleste av frøene jeg har sådd i år, har jeg aldri forsøkt før. Untatt de vanlige urtene.



 I stuevinduet, bak spisestuebordet, har jeg satt en dobbel skohylle. Og det gjør at jeg i tillegg til vinduskarmen, og en krakk.. har 4 etasjer med hyller til å sette stiklinger, spirer, spirekasser og småblomster
jeg er ikke akkurat født med grønne fingre, men det er moro med det en får til
Jeg har nok tatt knekken på et par småplanter, men de fleste har foreløpig klart seg

Fredag og lørdag har jeg så smått puslet med symaskinen og bestemte mg for å sy noen bodyer, og trene litt på å få de fine



Dette var en rest i fra Stoff oh stil, som jeg har sydd lue til Andrea av før. NÅ ble det en body i str 62 eller 3 mnd. Med siklesmekke i sjerf- fasong.
Jeg har laget  hvit ribb-kant i konvoluttåpningen,

men brukte jerseyen i bodyen som kant i skrittet. Den ser litt hvit ut, på bildet, men gjør ikke det i virkeligheten. Men jeg får en litt tynnere kant ,som det er  lettere å få slått i trykknapper i.

Denne  brune med dachs, hadde jeg ikke nok stoff til en lue, men hadde en orange liggende som kanskje kan være med




Ellers ble det bodyer, luer og skjerf-smekker i sett, i fire ulike farger og mønstre.. I tillegg til at jeg hadde igjen en lue og et smekke-skjerf i rosa med hvite prikker ...

Jeg har ikke fått slått i knapper i alt enda, men det kommer :-)




Denne bodyen har jeg funnet mønster til i et gammelt Ottobre i fra 2004, og synes den er fin i fasongen

Selv om formen ikke har vært som helt best i helgen, så måtte vi til matbutikken i går.. Og da fikk jeg sneket meg en liten tur innom brukt butikken til Maritastiftelsen. En helt herlig butikk..
Der fant jeg et par stoffer, og litt dukkehusmøbler..


Dette dynetrekket, med morsomt mønster (deler av det er blomstrete som dere ser på høyresiden av bildet)
I tillegg til et par andre stoffer...




Og noen dukkehusmøbler, som jeg tenkte å pusse litt på, og sette i et dukkehus som heidimannen og jeg lagde for flere år siden , som et julehus...

I dag har blomstene fått litt behandling
Alle pelargoniene i fra kjelleren fikk ny jord , da jeg tok de opp, men d\i dag har jeg hatt de ut i sola, og fått vannet, og puslet litt med de..

dette er bare de som står i stua, enda har jeg flere i de andre vinduene, men jeg tror jeg må ta over flere dager.
det er så koselig, å pusle rundt med blomstene .
Nå skal jeg sette meg, og bla litt på blogger, og litt i mønstre. Og finne meg noen ideer og mønstre til litt sommerklær, av de stoffene jeg fant i går.

I tilleggg er jeg på leting etter et mønster på en penkjole jeg vet hvordan jeg vil skal se ut..Jeg har stoffet, og jeg har bildet i hodet,  så jeg får nok prøve med på å tegne et mønster, for jeg finner det ikke

Ellers har jeg nye symagasinet, og skal sy en overdel til meg selv

Ha en alldeles nydelig søndags ettermiddag, alle sammen...
Klem i fra
post signature

7 kommentarer:

Tins roser sa...

Du er produktiv altså, Heidi. Og så de flotte plantene dine...Jeg har bare en...men den kommer seg den også. Flotte kråkenaboer du har!

Klem fra Unn :)

Elin sa...

Så flink du er med blomster og sying, jeg er imponert! :-)

Ha en fin søndagskveld.

Berit sa...

Mange flotte ting du har laget. Det virker jo som om du er ganske flink med planter da. Gleder meg til jeg kan pynte litt i blomsterkassene på terrassen. Har en mini terrasse men elsker å fylle den med blomster hele blomsterhalvåret. du er dyktig både til å sy og med planter. Ha en god uke.

Elis lille rede sa...

Du har da fått kreert en del du også, tross sykdom. Akkurat nå er jeg helt slått ut! Da endelig maveviruset så ut til å gi seg, fikk jeg betennelse i en visdomstann. Veldig morsomt med halvannet ansikt! NOT! Jeg som har tannlegeskrekk! Uansett må jo betennelsen ned før det går an å fjerne tanna, så nå går jeg på penicillin. Synes det går veldig seint. Jeg er født under en ulykkesstjerne, og det er ikke tull en gang. Men gir jeg meg? Aldri i livet, hehe. Den som gir seg har tapt! Du er nok sånn du også, har jeg fått inntrykk av, men det er lov å erkjenne noen tilbakeslag innimellom. Vi er ikke super-mennesker heller, det bare virker sånn, hihi. De koppene jeg har fått som du likte så godt, får du kjøpt hos Nina i Ninas lille Paradis. Jeg snakket med henne, for jeg mangler to, også har hun flere fine ting i serien.Selv om hun ikke har nettbutikk, sender hun det du vil ha. Her er link til denne fine serien: http://paradisetinterior.blogspot.com/2012/02/det-nye-serviset-i-paradiset.html

Ha en fin dag i det fine været.

Klem fra Eli:)

Jorun sa...

Finner du mønster på nettet? Hvor da? Du er jo utrolig flink til å sy, Heidi!

Mormorfarmor Inger sa...

Så flink du er! Grønne fingre tror jeg du har ja! Og flink til å sy også!
Ser ut som du har samme fine været som her i Østfold ☼
Klem fra Inger

Maria Isabel sa...

Så mange fine ting du har fått laget da!! Bodyene er kjempesøte :)

Du må ha jkempegrønne fingre sammenlignet med meg, for jeg driver bare med aktiv plantedødshjelp, jeg klarer visst ikke drive med livredning når det gjelder akkurat det, hehe :)

Deilig nå som sola kommer mer og mer, snøen og isen smelter, fuglesangen kommer mer tilbake og vårblomstene titter frem :)

Skulle virkelig ønske jeg hadde en veranda eller balkong, for man føler seg med et mye mer fri. Må si jeg har følt meg ganske innesperra i denne leiligheten til tider, om det så bare er fordi jeg ikke har veranda. SÅ har sagt at jeg skal bli flinkere til å sette meg i bakgården i år om jeg så er veldig dårlig, for jeg satt inne nesten hele sommeren i fjor!

Ønsker deg og dine en strålende uke, med masse sol og energi :)

Klem :)