torsdag 5. januar 2012

Januar..

Her i huset er det framdeles jul litt til.

Jeg får med meg at en etter en, har kastet ut jula. Jeg tror de første begynte i romjula..
Og heldigvis så er det opp til alle og enhver.
Hadde formen min vært bedre, så kan det hende at den hadde vært på tur ut her også.
Jeg var fast bestemt på å kaste ut juletreet her en dag, for det er stadig i veien. Og jeg huker fast dørklinka til boden i den... Så ramler det i gulvet.....
men så ombestemte jeg meg.. Eller formen min ombestemte meg..!!

Jeg har forresten bestandig beholdt jula en stund.
For meg har jula alltid handlet om så mye mer enn akkurat julaften med hauger av gaver, til  tusenvis av kroner..

Julen er gode venner, familie, roligere dager, Kos, og enda litt mer kos.... Så julen starter for alvor 1. juledagsmorgen for meg..

Jeg koser meg med julaften, ikke misforstå, med god mat, familie, og ikke minst om man kan feire sammen med noen små, glade barneøyne... Jeg elsker å finne, kjøpe, lage og ordne med gaver.. De trenger ikke koste mye, bare det ligger litt tanke bak.. og morsomt er det med selvlagde,

Men å våkne 1 dag jul... med en god laaaang frokost, med deilig mat... Tilbringe meste av dagen i pysjen, mens man ser en god fil, hører musikk, prater sammen, Spiller brettspill, kortspill, eller annet sammen med venner, familie, og ja... i det heletatt mennesker man er glad i...

Jeg har ofte jobbet i romjula, men det stopper jo ikke det å kunne ta ettermiddag, eller annen fritid til det samme.
Og dette synes jeg det er kos å ta med over nyttår... og litt utover i januar.. Ikke glemme det julen står for, selv om hverdagene kommer. Kose seg med masse farger i den kaldeste og hvite årstiden, masse lys.. Og fremdeles kunne kose seg sammen i helger og på kvelder..

Når jeg bodde på, og drev bondegård. Slaktet vi som regel julematen selv.. Og 13, eller 20 dag jul, hadde vi alltid den siste ribba, og rester av pålegg og annet i fra jula, sammen med en del av de eldre familiemedlemmene, Vi hadde de i jula også, men det ble etterhvert en trivelig tradisjon, en slags julebord på etterskudd for mange av de som ikke var på julebord, lenger..

Den tradisjonen savner, jeg, og vurderer å ta opp igjen, men nå blir det for andre mennesker, av naturlige årsaker,,

Så her får jula stå noen dager til før jeg gradvis får ryddet litt vekk..  Slik det er nå, går ingenting fort...
Men litt andre ting sniker seg likevel inn i mellom....

Siden jeg ikke har vært annet enn en biltur hjem med barnebarna den 3 juledagen, og en tur i møljelag lille nyttårsaften..  så har jeg heller ikke vært å handlet.siden lillejulaften. Heidimannen er snill, og handler det vi trenger, men enkelte ting husker jeg aldri å skrive opp..

Så plutselig har et havnet GULE lys, Påskelysene mine i kandelaberen.. hihi. Riktig så vakkert og fargerikt..



På kjøkkenet har det også sneket seg inn en ny gjest...

På kjøkkenbordet har symaskinen sneket seg innimellom julestjerner, lysestaker og annet rødt..

Det var litt deilig å komme i gang litt. Jeg har kronisk dårlig samvittighet, for alt det jeg ikke får gjort, her jeg ligger om dagen. Men når jeg er andpusten og må ta en pause etter å ha gått i fra stue til kjøkken, så skjønner til og med jeg at jeg bør ta det rolig...
Men da passer det å sitte litt ved symaskinen... der er en benk jeg kan hvile på.. og jeg får litt bedre samvittighet..

Så jeg fikk gjort ferdig julekjolene jeg skulle lage til barnebarna...

Så da fant jeg ut, at jeg var veldig tidlig ferdig med julekjolene for 2012.. den 4 januar ,er ikke verst... :-)
De er laget i fleece, med hjertebånd i fra Panduro tror jeg, og dådyr i fra S&S sine sider.... Mønstret er mer eller mindre selvkomponert..

Jeg ble veldig fornøyd med disse, og skal sy en til :-)
Men nå holder jeg på med en spennende velourgenser til bursdagen til eldste barnebarnet.. den tror jeg kan bli fin....


Den genseren, og den lille dukken over her, skal jeg skrive om i morgen. Jeg hadde egentlig masse mer jeg ville blogge om i dag, men jeg skal heller lage et blogginnlegg om litt julegaver jeg bare elsker.... og om ting jeg er glad i.. I morgen, og deriblant den lille søte dukken over...
Så med en liten primula i fra meg til dere, så sier jeg god natt....
Klem i fra meg
post signature

2 kommentarer:

Elis lille rede sa...

Og der helt på slutten kom vårtegnet fra deg, en Primula...hehe. Joda, du har så rett så rett, Heidi. Juletradisjonene har blitt helt annerledes enn for noen år siden. Da startet jula på julaften. Jeg husker jo det at det var juletrefester til langt ut i januar. Var helt vanlig, det. Det har vel å gjøre med tidsklemma som alt annet. Alt skal rushes igjennom. Nå er vi ganske flinke til å kose oss sammen når vi er samlet uansett om vi har julepynt, påskepynt eller ikke noe fremme. Man kommer langt med en bolle med snop og en kortstokk;)Jeg går ut ifra at de beste julefeiringene er de som ligger foran meg, med både barn og barnebarn(når det engang kommer). Kjolene ble nydelige! Jeg husker en kjole jeg hadde til jul da jeg var 5 år! Jeg har aldri glemt den. Den var i rød fløyel med hvit krage og hvit blondekant rundt. Med hvit strømpebukse og svarte lakksko, var jeg den fineste i verden, syntes jeg. Men, men...mimret litt der;) Jeg ser frem mot våren, men synes det er litt tidlig enda for vårblomster og rosa løpere....vi har et par vintermåneder til foran oss. Lyse gardiner og hvite lys, derimot. Vi skal jo også sette pris på at det blir lysere tider. Hver dag har sin høytid;) Ta vare på dagen i dag, og kos deg alt du kan, om det så er ved symaskinen eller i sofakroken. Denne dagen er verdifull, og den er din! Klem fra Eli:))

Tins roser sa...

Det er så koselig i hjemmet ditt.
Vi har alle våre tradisjoner, og dem må vi holde på, også du. Jeg har vært på Biltema i dag, hvor jeg så noen greie plastikkbager med glidelås som jeg tenkte å sette julepynten i. Så jeg håper å få den ut i løpet av helga :)

Klem fra Unn :)