søndag 25. desember 2011

Romjulsdrøm



Så er julekvelden over for denne gangen..

Alt man har styrt med siste uker, med mål for julen.
Jeg koser meg med julaften. Egentlig er mange ganger lille julaften vel så koselig, Hvor vi pusler sammen, heidimanne, heidi-yngste-sønnen, og jeg. For å bli ferdige med siste hånd på "verket"






Dagen i dag har vært rolig, etter siste.puslingen vår i går. Formen min fikk seg en liten knekk, og det var bare å ta det rolig. Men alt var egentlig ferdig, så det var ikke noe vi måtte gjøre, annet enn å sette på middagen, så den skulle være ferdig til ca 17.00

 Derfor har dette vært utsikten min, det meste av dagen.... Ikke det at den er så ille, men jeg kunne tenke meg litt annet på selveste julaften..

Frukt og godterier er på plass.. Clementiner, går det visst kilovis av om dagen. Ellers er det mokkabønner, dadler og tørkede aprikoser som er min julegodteri i år. Etter at snaks har trigget masse anfall av Cluster/klase-hodepine, i det siste, så holder jeg meg til mørk sjokolade, og frukt, for det meste. jeg orker ikke å teste ut hva som utløser det, akkurat i jula. :-))

 Det mangler ikke på pynt i stuen :-) Noen (eller mange) vil kanskje kalle det overpyntet.. Ikke er det noen enhetlig stil på det..

 Det er egentlig MEG.. og heidimannen... Hjemmet vårt speiler hvem vi er, og minimalister er vi ikke, og kommer nok aldri til å ønske å bli .

Til det trives vi alt for godt med å samle på ting,  med minner... som fenger osv. Og jeg tror egentlig det speiler oss som mennesker med masse varme, og masse følelser,

Og at det betyr mye for meg å lage til julen, slik den har vært, slik jeg har lyst, og med alt jeg er glad i , kommer vel kanskje av, at for meg som er bundet til hjemme med sykdommen de aller fleste dager i året, og gjerne flere mnd i strekk på vinteren,
Så er det viktig å kunne gjøre litt forskjell på hverdag og fest. Jeg tror nok det er viktigere for meg, nå, enn da jeg var i jobb. Selv om jeg alltid har hatt overpyntede hus til jul.. Og trives med det :- Jeg tror jeg har noen besteforeldre å arves....



Jeg tror også det her er den hårfine grensen mellom glede og fortvilelse i forberedelsene til jul , ligger . Det at det er så moro, og betyr en del for meg, å gjøre julen , til litt mer enn alle de andre dagen, ( som egentlig ikke er hverken kjedelige eller grå...), gjør at det gjør så vondt, når jeg ikke klarer det jeg har lyst til. Jeg må jo bare lære meg at det er slik.


Samtidig har jeg en tendens til å engasjere meg i ting, som koster en del krefter..
dette året som har gått, har vært et år, med en god del opp og nedturer..

Jeg skal prøve å lage en liten oppsummering senere i julen.
 Det har vært et år, hvor jeg har fått venner, tilbake, som jeg ikke har sett på  mange år, Jeg har fått nye venner.
Jeg har oppdaget og satt igang med nye hobbyer, Jeg har gått over til å bli ufør, Selvbildet mitt har endret seg, Jeg har oppdaget sider ved mennesker som står meg nær, som jeg ikke trodde fantes, på både godt og vondt. Jeg har prøvd å stake min egen vei, etter eget hjerte,
uavhengig hva meningen til mennesker rundt meg har vært.... osv ..

Alt dette har kostet en del  mer krefter og energi, enn det jeg har trengt for å komme i gang med julen i år. 
Det er nok verd det. For resultatet av alt dette , vil nok være positivt, Bare jeg får igjen pusten og får overblikket :-)
Men jeg føler at jeg har mistet litt av julen, og høytiden, forventningene i oppkjøringen.
men den var på plass i dag, da guttene til heidimannen kom inn døren til feiring



Kvelden skulle feires med heidimannens sønner..

 Middagen smakte himmelsk, med heidimannens medisterkaker.. og en ribbe med sprakende sprø svor.....

Etter kaffe, riskrem, og bringebærsaus, var det gaver






Jeg har visst vært veldig snill i år, for jeg fikk masse fine gaver......

Bla.. fikk heidimannen og jeg , hver vår "strikkede" mariuskopp
Denne skal det nok bli mang en kosestund med :-)

 Mer kaffekopp, Jeg skal nok kos meg med denne også.. Kaffekverm og en liten kaffemaskin.....

Et lite lommefotoapparat, Slik at jeg enkelt kan ta med kamera, uten å ha bag til speilreflekskamera
 Varmeteppe, og fotvarmer....
 Gorojern
 En nydelig kalender, med bilder av barnebarna--
 Toalettmappe, og en god håndkrem til mine såre hender :-)
 verdens herligste, lang nisse (tusen takk, Bente)


 Og min lille 4 åring, av en nabo. Kom med en stor eske sjokolade :-)
I tillegg til Carlos og Arnes, strikkedukker....
Nå blir det strikking, med kaffe, og ullteppe, fotvarmer. Og bilder av det som lages, til bloggen.


 Her er heidisønnen, hjemme i fra julefeiring hos sin far, sammen med familie

Og endelig er det på med joggebukse, for heidimannen, og en liten strekk og kos i godstolen, med pc før natta....



Ha en flott 1. juledag
med klem i fra
post signature

3 kommentarer:

Tussi sa...

Synes du har det koselig, jeg - og jammen har du fått gjort mye, til tross for hodepinen!
Her dundrer det i toppetasjen, men nå gjør det ikke så mye siden "styret" til jul er overstått og man har fri..
Ønsker deg fredfulle romjulsdager :)

Villblomsten sa...

Stor JuleKlem til deg fra meg :-)

Jeg prøvde å ta det litt med ro før jul , overlot det meste til mannen , og prøvde å"senke kravene" , minnet meg selv på at det viktigste er at det er fredlig i huset ( dvs bl.annet si at mor ikke stresser og er lei seg for alt hun ikke klarer å gjøre med barna ..)
Men når jeg leser her hos deg ..
kjenner jeg sorgen inni meg for alt som jeg ikke får gjordt sammen med de to minste ..

Men jeg klarte å være med på både julaften og 1 dag :-)
så jeg må se på de positive , ikke sant ? :-)

God Jul :-)

Bondekona sa...

Fortsatt God Jul til deg, Heidi.
:)