lørdag 10. desember 2011

Julebord. også for småfugler

En av tingene med å være kroniker, og være ufør, er jo at en mister en del ting, som en setter pris på, som veldig mye av det sosiale liv, en jobb, kollegaer, og i disse tider, julebordet
jeg kan med hånden på hjerte si, at julebordet er vel ikke det jeg savner mest, men det å ha en koselig kveld med kollegaer og god mat. Det er noe en kan kjenne langt inn i navlen , som et stort savn....

Det at denne tanken dukket opp akkurat nå, er at dette er vel den store julebordhelgen, i året.. Heidimannen var på julemiddag med kollegaer i gårkveld, Der har de ikke lenger julebord, men samles til en koselig middag i stedet.

heidisønnen, skulle jobbe i natt... og var først ute og spiste med sin far, og siden sov han, til han skulle på jobb.
Så jeg hadde huset for meg selv. Og mitt eget lille private julebord :-)
Med lasagne, og salat.. Deilig.. vurderte å spandere på meg et glass vin, Men etter sist gang jeg klarte å provosere fram en serie med clusterhodepineanfall, av å spise godterier..har jeg vært livredd for å provosere fram en ny slik serie med anfall.. Så jeg tør liksom ikke teste ut noe mer.Det frister hverken med godterier, selv om de ikke har startet det tidligere.. eller alkolhol... Det er jo greit også da... Litt sunnere
.. og jeg  holdt meg til litt farris ved maten...

Jeg brukte kvelden til å kose meg, Tven slo jeg av da nyheten om mennesker som sto i kø, for å få utdelt smør, kom. Da var jeg flau over å være norsk. Og hadde en deilig tv fri fredagskveld, med litt musikk i stedet.. men også masse deilig stillhet...
Isetedt ryddet litt på mors furte/hobbyrom.. fikk kastet litt, og funnet igjen noen mønstre jeg har lett etter...
Og jeg laget litt julemat til småfuglene..

Jeg går stadig med dårlig samvittighet, fordi det er så mye jeg skulle ha gjort, som jeg ikke klarer, og orker.Og sikkert noen ganger bare ikke kommer i gang med (gidder heter kanskje det.. )
. Og da er det greit å finne noe jeg synes er moro, og som er mulig med mine forutsetninger.. Og det er hjelper masse på all den dårlige samvittigheten...


Før i uken, brukte jeg plantebordet mitt, noen furukvister, noen bjørkekvister... lykter, nisser, og en gammel, litt ødelagt bambi av halm.., og laget en dekorasjon... foringsplass til småfuglene..

 Bildet lyver litt.. den står langt nok unna, til at pusene ikke kommer i fra bordet, til fuglehuset...
I kvistene henger det meiskuler, nøtteposer, julekuler og lyslenke....

Fuglene koste seg, og da det snødde/regnet og blåste, så satt det flere inne i hylla...

Nå det ble mørkt, og jeg var sikker på at det ikke var flere fugler, tente jeg lysene, og det ble kjempekos

I gårkveld, og litt i dag, så ble det matlaging... til fuglene
Jeg brukte ikke havregrynene.. men om du gjør.. la de svelle litt i fettet, eller i vann først...
Alle typer nøtter kan brukes, bare ikke saltede nøtter....



 Nøttene males litt... jeg hadde ikke nok nøtter og spedde på med villfuglblanding..../trenger ikke males i maskinen)

 Så opp i muffinsformer, og med en bomullstråd til å henge opp i....



Jeg kjøper og har stadig en 2,5 kg pose med frossen skogsbærblanding som jeg har i fryseren..
Her putte jeg oppi bær.. (og for de som lurer så lager jeg to brett hihi)


Og til slutt, smeltet smult, eller delfiafett...
Så settes de kaldt, helst ute i kuldegrader eller i fryseren....(holde bærene frosne)

Med bær egner de seg best i kuldegrader, men de sørger for at fuglene får i seg vann
men de kan fint lages uten bær.....

Og vips.. av med muffinsformer.. og julebord for småfuglene.. (det hender det tar litt tid før de tør prøve seg på ny mat, så ha tålmodighet)



Hjertelig velkommen til ny følger :-)
Og tusen takk for koselige kommentarer
ha en fin lørdagskveld, og en koselig søndag
Klem i fra
post signature

4 kommentarer:

Elis lille rede sa...

Å, du er snill du, Heidi! Det ble jo reine julebordet for pippen dette;) Dekorativt ble det også. Verdens heldigste småfugler, spør du meg! Ordentlig julete og koselig på benken din. Husk å ta bilder av ferdigpyntet hus da. Utrolig koselig og fin julestemning hos deg! Nå har jeg akkurat laget rosettbakkels, og det var tidkrevende, men det er de beste julekakene jeg vet. Ha en fortsatt fin kveld. Klem fra Eli:)

Maria Isabel sa...

Så nydelig du er Heidi :) Styrer å steller for pippippene :) Jeg har så lyst jeg også, men bor i andre etasje i en vernet husgård (den er over 100 år gammel), så får ikke lov å feste noenting i karmen. Driver å maser på sambo at vi må finne på en smart måte å få hengt opp noe nek i det minste :) Jeg vil veldig gjerne også lage sånne fuglegodter :)

I forhold til julebord så skjønner jeg godt hva du mener, har gått glipp av alle julebord siden jeg ble ferdig utdannet sykepleier, enten pga jobb eller nå i senere tid pga sykdom. Var litt kjipt å sitte hjemme alene når kjæresten dro på sitt julebord.. men da er det vitkig å kunne kose seg med andre ting :) SOm å lage fuglemat, hehe :) Og kose seg med det man har hjemme :) Jeg koste meg med god mat og film den dagen jeg hadde mitt solo julebord, hehe :)

God helg til deg og dine :)

Stoor klem :O)

Mormor sa...

Hei !
Såå nydelig fluglemateplass !!
Jeg blei så inspirert at jeg satte kursen ned i låven for å se om vi hadde noe jeg kunne bruke ;)
Fant en gammel stige av tre (staur)
hang opp nisser, en melkekartong med nøtter og havregryn, granbar, og meiseboller !!!
Blei ikke så fin som din da, men passer til tømmerhuset her synes jeg - takk for tipset ;))
Ha ei fortsatt flott førjulstid.

Tins roser sa...

For et nydelig bord til fuglene, så nydelig at du steller med dem! Det er fast her i gården også, at vi ordner mat til fuglene, det er jo en opplevelse bare å se dem!

Klem fra Unn :)