torsdag 16. desember 2010

Snart jul (m/mine koskosboller og Sarah bernhard oppskrifter)



4. søndag i advent.


Vi tenner fire lys i kveld og lar dem brenne ned,

For lengsel, glede, håp og fred, men mest allikevel for fred

på denne lille jord, hvor menneskene bor.







Da nærmer det seg jul med stormskritt, det er ikke så mye jeg får gjort til jul i år, men gavene er omtrent ferdig, og huset er pyntet, og da må man vel si seg fornøyd.
Heldigvis dreier verden seg om litt mer enn å bli først ferdig, eller at det skal skinne mest mulig til jul

Det er mye jeg gjerne skulle hatt annerledes i år, Jeg skulle gjerne ha laget en del hjemmelagde julegaver, jeg skulle gjerne ha bakt litt mer, jeg skulle gjerne ha vasket litt, mer. mest fordi jeg tror at det er sunt å få tatt den vasken i blandt, for oss som har innestengte hus, i den lange vinteren, i mange måneder av året.

Jeg skulle gjerne ha bedt sammen til førjulslag, vært på julebord, og hatt samlinger i julen, nyttårsaften, og bursdagene til jentene mine,  som er rundt juletider....

Men i år blir det visst ikke slik. Jeg har visst mest dater med fastlegen min i førjulstiden i år. Tre ganger i uken er jeg en tur, og tar blodprøver, og snakker med legen.. Men det holder meg iallefall hjemme fra sykehuset, slik det er nå iallefall. Og det er positivt.
Så kan jeg jo tenke tanken på at om jeg hadde prøvd meg på å gjøre alt det jeg gjerne ville, så hadde vel ikke engang 7 besøk hos han i uka holdt meg hjemme. Men lett er det ikke. Jeg skulle så gjerne orket å gjøre litt mer enn en times aktivitet om dagen

Jeg får prøve å fokusere på det som er positivt, for det finnes da det også :-)
Som det at jeg kan være hjemme, og heller reise fram og tilbake til lege, 
I dag klarte jeg å lage Sarah bernhard, selv om jeg begynte på de forrige dagen, og fikk gjort de ferdig i dag, men jeg hadde ikke trodd jeg skulle klare å bake i det heletatt.
.
Juletreet begynte jeg på for 3 dager siden med å sette sammen, og har fått på julelysene... bare resten av pynten igjen. Skulle vel ha kuttet det ut i år, men tradisjoner skal holdes, og vi har så mye gammel juletrepynt, som jeg har lyst til å ha framme

Har kunstig juletre, for å gjøre ting enklere. Og etter å ha lest stykket om hvor mye dyr det lever i treet når vi tiner det (ca 20 000), og det har jeg sagt at flere husdyr har jeg ikke plass til, og dermed kunstig tre, uten fremmede innbyggere

jeg skulle så gjerne orket å være med på det som skjer utenfor de 4 veggene her også. Man blir litt lei av å se de samme veggene dag etter dag, og skulle gjerne vært ute å snakket med mennesker, og opplevd litt mer. men i forhold til en del unge mennesker som har denne sykdommen, så er jeg heldig og har fått oppleve dette tidligere. Verre for alle som ikke har fått oppleve å ha en "normal" førjul, og juletid.

Men så kan man lure på hva som er normalen.
Veldig mange jeg kjenner, har begynt å se hva de synes er viktig i denne tiden. Flere og flere gjør denne tiden til en rolig og trivelig tid, for seg selv og familie. Gjøre de tingene, og det er gjerne gamle tradisjoner som videreføres, som de ønsker og gjøre, og ikke det som forventes, eller er "riktig eller in" i forbindelse med julen
Men jeg kjenner også de som må ha gjort "alt", og er på farten og skal ha med seg "alt" i førjul tiden. Som knapt kan klare to dager etterhverandre hjemme i ro, og de dagene de titter innom døren, så er det for å stå på hode å gjøre det som er riktig til jul. Disse er som regel helt slips til jul, og har verken hatt glede av førjul, eller juletiden. De fleste av oss lærer etterhvert at dette ikke er nødvendig, og lager vårt eget løp, og noen har en nisse sittende på skuldra, som de gjerne løper fra i denne tiden, som resten av året.

Uansett hvordan man velger å gjøre dette, så slår jeg ett slag for oss som må lage julen i vårt eget tempo... :-))
Man lærer en del om mennesker rundt seg når man går som jeg gjør nå. Godt å se hvem mennesker man virkelig har, når det røyner på, og man får et mye nærmere forhold til de menneskene som er der, når man er i min situasjon.
Og jeg er utrolig glad for hvor mye hjelp jeg får, og kan få, når det trengs som mest .....,

Her følger oppskriften på mine to sorter i år, i tillegg til at jeg har fått krumkaker, og ikke minst min yndlingskake, goro av min mor.. Butikken hadde også noen gode kaker,,,,

Masse god mat er handlet inn, så nå kan en bare glede seg til mange dager med god mat, godt selskap av familie, og venner. Håper på å få laget til både litt pinnekjøttmiddag, og litt annet for familie, og litt søsken i romjulen. Så jeg får bare hive meg ned i stabilt sideleie, og lade for noen litt mindre rolige juledager







Sarah Bernhard

SARAH BERNHARD

500 g ferdig kransekakemasse


330 ml kremfløte

150 g kokesjokolade

100 g smeltet sjokolade

4 ss delfiafett

Bunnen stekes ved 210 grader i ca. 7 minutter på midterste rille.

Trøffelkrem dag 1:

Kok opp fløte og tilsett grovhakket sjokolade. Trekk kjelen til side og rør i blandingen til sjokoladen er smeltet. Sett sjokoladefløten i kjøleskap noen timer, helst til dagen etter.

Bunn:

Kjevle ut kransekakemassen til den er ca. 1 cm tykk. Stikk ut små rundinger (bruk et smalt glass) og legg dem på stekebrett. Kransekakebitene skal bare være så vidt stekt. Avkjøles på rist.
Trøffelkrem dag 2:

Pisk opp blandingen. Legg en god skje med trøffelkrem på de små kransekakebunnene. Form kremen som spisse hatter ved hjelp av en myk smørekniv. Alternativt kan kremen sprøytes på med sprøytepose. Sett kakene kaldt.
Sjokoladeglasur:

Smelt sjokolade over vannbad. Tilsett kokosfett for ? gj?re sjokoladen tynnere. Avkjøl noe. Dypp kakene raskt i glasuren og sett dem på brett.
Tips: Smart å ha i fryseren, fordi de tiner på et øyeblikk!


« Kokosboller

Hjemmelagde kokosboller, luftige og lette inni med crunchy sjokolade og kokos utenpå.

Kokosboller


ca 18 kokosboller:

4 eggehviter

1 dl sukker (eller ca 0,8 dl fruktose eller en valgfri sukkerstatning).

1 ss vaniljesukker

4 plater gelatin

1-2 poser kokosmasse

ca 200 gram kokesjokolade – jeg brukte halvparten 70 % og halvparten dronningsjokolade. Til barn er det sannsynligvis bedre med en blanding av mørk og lys kokesjokolade.

ca 50 gram delfiafett (kokosfett)



Utstyr:

Arbeidsbolle med visp, brett å legge bollene på, matpapir, boller til å smelte sjokolade i, bolle til å smelte gelatin i, tallerken til å legge kokos i.



Fremgangsmåte:

Jeg begynner med å legge gelatinplatene i bløt i kaldt vann. De skal ligge til de blir helt bløte, ca 5- 10 minutter.

Jeg pisker eggehvite og sukker

Jeg pisker eggehvitene til de blir så stive at massen ikke siger ut av bollen når den holdes oppned. Jeg heller i sukker (eller fruktose eller en sukkererstatning) og vanliljesukker og pisker videre til sukkeret er helt oppløst og eggehvitemassen har blitt stiv og luftig.
Så tar jeg opp den oppbløtte gelatinen med henda, jeg klemmer ut vannet og smelter gelatinen i vannbad = jeg legger den bløte gelatinen i en bolle som står over en kjele med kokende vann. Det skal ikke vann oppi bollen sammen med gelatinen. Gelatinen smelter raskt. Jeg tar bollen av varmen og lar den flytende gelatinen stå litt så den blir avkjølt.

Jeg heller den smeltete, avkjølte gelatinen i en tynn stråle i eggehvite/sukker-massen mens maskinen visper kraftig.
Så finner jeg fram brett, legger på matpapir og strør litt kokos oppå papiret. Kokosen hindrer kokosbollene i å sette seg fast i matpapiret.

Jeg tar den hvite massen over i en stor plastikkpose, knyter igjen og klipper et ca 1 cm stort hull i et hjørne av posen, så setter jeg skumtopper med posen på matpapiret. Du kan også sette skumtopper med skje, men jeg synes det er lettere med pose.

Jeg setter brettet inn i kjøleskapet så skumtoppene stivner før jeg skal dyppe dem i sjokolade og kokosmasse.
sjokolade og delfiafett

Mens skumtoppene stivner smelter jeg sjokolade/delfiafett. Jeg bruker mikrobølgeovn på halv effekt. Jeg rører sammen så det blir en jevn flytende sjokolade. Du kan også smelte sjokoladen i vannbad. La sjokoladen avkjøle seg til den får romtemperatur. Når sjokoladen er avkjølt har skumtoppene sannsynligvis stivnet.

Jeg tar en og en skumtopp, dypper den i sjokoladen med to gafler, legger over i kokos, ruller rundt så den blir dekket med kokos, og setter den ferdige kokosbollen tilbake på brettet.

Tips: Bruk 2 sett gafler, et sett i hver bolle, så det ikke kommer masse kokos oppi bollen med sjokolade.
kokosbollene står og stivner kaldt

Kokosbollene settes kjølig til de har stivnet helt. De holder seg noen dager i kjøleskap. Jeg legger de fleste i boks og fryser ned til senere. De tiner raskt.






3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Hei,
Dette var veldig fint skrevet og jeg er så enig! Man ønsker ikke at ting skal være som de er. Men det er en kunst å finne fred med situasjonen og finne nye ting å glede seg over. Å finne ro og å forstå hvor mange fine mennesker man har rundt seg og hvor godt livet er -tross alt!

Ønsker deg fortsatt fine adventsdager og takker igjen for tankene du sender til oss "unge" -Alt er relativt! hehehe...Setter veldig stor pris på deg Heidi!

KleM fra Ann Kristin :o)

Unknown sa...

Tusen takk for fine ord Ann-Kristin. Du setter ord på noe av det jeg ikke kunne finne ord på, da jeg satt og skrev-
Håper du får en fin og fredelig jul
Klem

ENGLE HJØRNE sa...

Hei på deg, så koselig at du ville følle bloggen min. Det var moro. Jeg har lakt meg til som føller hos deg også. Gleder med til å følle deg inn i fremtiden, det kommer til å bli koselig. Klem fra Sissel.