onsdag 8. desember 2010

Lyslykt

Nå har jeg endelig fått prøvd meg på å lage en hjemmelaget lyslykt..
Etter mange mer eller mindre seriøse og mislykkede forsøk, hvor jeg skulle begynne på en kjempestor, og klarte å ta knekken på ett par store bøtter, ett annet hvor det gikk ett par små bøtter, etter å ha glemt de ute i .-20 grader i ett par uker.
Men siden jeg har bare en armm jeg kan bruke om dagen, siden jeg har tilbakefall på lymfeårebetennelsen i høyre side, så måtte jeg finne noe som var enkelt å holde på med, og som jeg kun trengte en arm til

Jeg fant ut at jeg fikk begynne på noe mindre, og som hadde ferdig laget til hull i midten. Jeg trodde jeg hadde en slik aluminiumsform, men det hadde jeg ikke, så steingodsformen, som har hengt på veggen til pynt. Jeg var redd den skulle sprekke av kulde, men det har fått bra


Og slik blir resultatet. Morsom islykt til telys, siden formen var så liten.




 Og her er oppskriften.... en for og evnt dekorasjon, her har jeg funnet høstblader. Man kan bruke servietter eller andre ting også. Her må en bare prøve seg fram


 Fyller opp med vann. Helst skal en bruke kokt vann, iallefall i større enheter, fordi det fryser fortere til is




Nedi med dekorasjonene...også ut.. eller i fryseren



Det har vært så kaldt ute, at jeg har satt dem ut.. Og etter ett par døgn i -20 grader, ble den slik:

 



Ellers var det litt av hvert her.
og en flott bukett i fra Hege, min kusine i Sverige med familie. Koselig med blomster når man er syk

Og nederst er matstasjonen til smååfuglene, satt så ikke alle kattene rundt her kommer opp--

Ingen kommentarer: