fredag 29. mars 2013

Påske= kos , mat og håndarbeide...


 
Påsken er en rolig tid. Her er det ikke noe tur, eller store utskeielser. Men med stadig litt småbesøk, ungene innom på middager, og masse god tid, sammen. Og masse god mat.
 
Så er og blir påsken en kjempekoselig tid.  
 
Selv om jeg skulle ønske formen var god nok til å be inn mer av familie, og venner, selv om jeg gjerne skulle vært både på fjellet, og lange skiturer i det nydelige været.
Jeg har bare begynt å lære meg å ikke fokusere på det jeg ikke kan, men heller kose meg med det som er mulig.
Jeg har lært meg at de som virkelig bryr seg, kommer innom på en kaffekopp, og ikke sier noe på at jeg ikke har gjengjelder med det første og.at venner er der, om en ikke sees så ofte,

Og jeg har lært meg å sette pris på de menneskene som betyr noe, om jeg ikke har så mye mer enn meg selv å gi :-) Og det er mange flere enn jeg hadde kunnet håpet og trodd... Selv om jeg ikke ser noen så veldig ofte, så er nettet en fin ting til å holde kontakten
 

Så god mat og koselige stunder har det blitt hittil denne påsken også.
 
Vi pakket også påskeegg til alle unger, svigerbarn og barnebarn, og ei niese, til påske.
Sikkert ikke så spennende, men moro å gi bort
 
her ligger alle eggene og venter på avhenting. Dette bildet er tatt tidligere i uken.  Sløyfebåndene er for å skille mellom de som er til barn og voksne. Og den med tappekran var til hu'mor...
 
Jeg har puslet og ryddet..
Og pyntet il påske..
 
 
 
Og like fort har jeg dratt ut,... og rotet til igjen...
 
Det er mye i ordtaket, at det ikke er skjer mye kreativt  i et strøkent hjem...
 
Det har gått i små etapper her. Men det går framover. Jeg har brukt noen dager til bare å tegne, og klippe mønster,. Og til å klippe stoffer..
Og da har det vært lettvint, selv om formen varierer, og sette seg til å sy
Marius dressen viste jeg i forrige innlegget...
I tillegg har jeg fått ferdig genseren til eldste barnebarnet. med glidelås, og foret hette
 
Hun er bare 6 år, men jeg har sydd 8 års størrelse, hun er veldig lang for alderen, og ryggen hennes er ekstra lang.
I tillegg har jeg ryddet litt i stoffer jeg ikke har så mye igjen av. g det ble en alvegenser med lang hette og store mansjetter. Egentlig upraktisk, men veldig søtt.
 . Så nå var resten av muffinsstoffet ( som er mer fersken enn bildet viser) brukt opp. denne er er i str 86/92
 
 
Også har jeg sydd en kosedress i velour.


 
 I str 80/86  Både jakke og bukse er mønstre i fra ottobre-blader, men er egentlig ikke sett. Jeg hadde tenkt hvite vrangborder, men DET er upraktisk i den størrelsen.. Hetten på jakken er foret med samme stoff som vrangbordene på buksen.

jeg måtte bare sette på de små søte merkene med hello Kitty på buksen, og apekatten på jakken

 
 Denne jakken tror jeg skal prøve igjen, men da som helforet, ytterjakke For fasongen var så fin..

I dag har jeg tatt helt syfri, men jeg har igjen ferdigklippet, en tunika med Pippimøster, til en grandniese, som elsker pippi. Den er bare igjen å montere. Og lage en bukse til

 Og så skal jeg lage ferdig en velour dress til den ferske tante-gutten til min svigerdatter.. + litt til. Men da har jeg gjort et stort hopp inn i planleggings-listen min.

Og det passer godt. For jeg samler egentlig sammen til å prøve å selge litt, etterhvert. men nå er det bare gaver som lages.
Til nyfødt, til bursdager.. og der det ikke er noen av delene, så finner jeg på en unnskyldning for å gi bort en pakke med hjemmelaget

Så håper jeg fingrene mine snart er gode nok til å strikke litt igjen. jeg har mange prosjekter der også.

Et par små morsomme historie med ting å gjøreferdig.., er;

Jeg fikk en bag med en del barneklær og tøfler, til barnebarna mine, i fra min mor. I bagen lå også en kjole hun begynte å strikke på da eldste barnebarnet var underveis, altså for  7 år siden. Men det er litt igjen før den er helt ferdig. ( god det er flere som har UFO*er.. (uferdige objekter) )
Men mønstret var forsvunnet. Jeg tenkte jeg kunne klare den ferdig uansett... ( optimist )

Til påske nå kjøpte jeg Hjemmet. Det er sjelden jeg kjøper ukeblader. Før abonnerte jeg, men jeg ender opp med enorme mengder mønster jeg ikke får brukt..pga kaos i arkiveringen.......

Da jeg leste i bladet, fant jeg plutselig mønsteret til kjolen jeg akkurat hadde sittet med.... Snakk om sammentreff


 
Sist innlegg etterlyste jeg oppskrift på kjepphest.
Det har jeg nå fått. den jeg hadde bilde av, har jeg vært ¨på ulike garnbutikker og spurt etter Dale barnehefte nr 268,men ingen hadde det inne.
Men det hadde vært i Allers nr 6 i år, og dermed var en snill herlige, jente , og kjørte og la den i postkassen til meg. Så snill.
Så nå er jeg  gang med den. Jeg mangler bare kjeppen. og skal få tak i kosteskaft i morgen.. Så får jeg gjort den ferdig.
I tillegg er det ei annen herlig jente som har et mønster på en som er strikke og tovet, Den skal jeg prøve meg på etter påske..

I dag har vi hatt lammelår, som vi pleier, på langfredag. men i år orket jeg ikke å be inn gjester, siden formen ikke har vært bra i går og i dag. Men lammet ble nydelig.. Med honning og appelsin i en folie i natt... og 6 timer i ovnen i dag, og med fløtegratinerte poteter til... Var jeg ganske sprekkeferdig etter middagen

I tillegg har jeg fått stekt suksessterte i dag, Ordentlig påskekake

Og så kom det uventet besøk, så var vi fler om maten og kaken likevel..


 Nå skal jeg legges til lading... og nyte en ny dag i morgen.
ha en god natt, og en fin påske videre alle sammen
post signature

Ingen kommentarer: