fredag 1. mars 2013

en litt rosa og litt mat-blogg

I dag skal jeg blogge om litt annet enn håndarbeide,

I dag har jeg hatt en sånn snill-mot-meg-selv-dag

Dagen har vært varm, og helt nydelig i sola, selv om jeg sto sent opp, og følte at jeg hadde sovet bort halve dagen... men sånn blir det, når en ikke sovner før etter første mann i huset har reist på jobb kl 6 om morgenen.
Jeg hadde bestemt at jeg ikke skulle stå opp igjen, uansett om jeg ikke fikk sove i natt.. Så ble det meg og Elling-boka som holdt selskap i natt

Man trenger ikke gå langt for å nyte synet av sol, og påskestemning.
Fix og jeg ruslet etter posten, som forresten inneholdt nye symagasinet, som jeg kunne kose meg med på verandaen
 
 
 
Jeg hadde ikke med meg fotoapparatet, men det ble fine bilder med telefonen...


 
Resten av dagen har Fix, pus og jeg slappet av og kost oss,,
bare avbrutt av at heidisønnen kjørte meg en liten tur til butikken etter litt mat.
 
Og da fikk jeg prøvd mine nyestestøvletter.. Ikke akkurt smart på hålke, og vått, med høye støvler, i semsket og strikk.... men... Må man da være så smart hele tiden da,,,,
 
 

Jeg synes bare at støvlene er så fine, og det er ikke så ofte jeg er ute, Så jeg måtte passe på, når jeg først skulle på tur...
Disse har jeg kjøpt meg til den nette sum, av  kr. 54, 50 Også så behagelige å ha på.....
Det var rosablogg delen.....


 
Og jeg hr funnet ut at jeg sikkert er veldig snill.... mot meg selv,,
For i dag fikk jeg to store buketter med tulipaner..... av meg selv...
Og jeg bakte et brett med brownies.... helt til meg selv.,.
 
Jeg tenkte jeg skulle legge oppskriften her, Så jeg ikke glemmer den igjen så lett. jeg har en tendens til å glemme hvor jeg finner gode oppskrifter...
 
 
2 plater mørk sjokolade
80 gram smør
2 egg
150 g sukker
1 1/2 ss kakao
3 ss maisennamel
Gode 100 gram valnøtter eller andre nøtter / mandler.
1/3 ts salt


Smelt sjokoladen og smøret på veldig lav varme. Ta det av varmen og rør inn sukkeret med raske bevegelser. Sett litt til side og forsikre deg om at blandingen ikke er for varm! Når du har gjort det rører du inn  ett egg av gangen.

Sikt deretter inn kakao og maisenna og en klype salt
. Rør med raske bevegelser til deigen er ikke-kornete. Så hakker du nøttene og rører inn i deigen. Smør en form og legg i bakepapir.
Denne kaken passer i en liten aluminiumsform eller stekeform(ikke ildfast) Om du ikke har det, bruk en vanlig springform.

Stek på 180 grader i ca 30 min- midt i ovnen.

 Sjekk med en stekepinne rett før du tror den er ferdig.

Ellers ligger det mange flere gode oppskrifter ute på nett...

Tomatsuppe


Heidimannen jobber kvelden denne uken. da hender det vi har litt lett varm mat når han kommer hjem
Denne gangen var det tomatsuppe som sto på menyen (supper er grei, og lett mat litt sent på kvelden)
ellers lager jeg supper av det jeg har i skapet. Spesielt glad er jeg i potetsuppe.. den oppskriften skal jeg ta senere, når jeg lager den neste gang..

Tomatsuppen har jeg egentlig ikke noen spesiell oppskrift på.
Den blir litt etter hode, og hva jeg har i skapene,,,

men sånn ca: (denn oppskriften er ganske stor. Men jeg lager gjerne til et par, tre kvelder når jeg først er i gang... Den kan også fryses,men det beste resultatet er å tilsette smøret etter den er tint,men den ferdige suppen kan også gjerne fryses..)

2 løk
2-3 fedd hvitløk
3-4 bokser hermetiske hele eller hakkede tomater. Kan også bruke ferske tomater. Jeg bruker ofte de på pappbokser, uten tilsetninger ellersmak..
3-4 terningermed grønnsaksbuljong, + til 1-1/2 liter vann
Litt chillipulver eller hakket chilli
litt tørket, eller fersk...basilikum,eller timian

Og en ss smør, og/eller litt fløte, eller (lett)rømme.
Kanogså bytte litt av vannet i grønnskaksbuljongen med melk, om en vil ha litt mildere suppe.

Løken og hvitløken hakkes,og blankes i olje i en kjele,,tilsett tomater, buljong, og evt, chilli.
Og la alt koke i 5-6 minutter,,
Jeg  bruker så stavmikseren og glatter suppen. godt

Tilsett urter og Kok opp igjen ( makaroni kan gjerne være med nå, og suppen kokes til makaronien er ferdig) ..

Tilsett smør/fløte/rømme... og server.
Gjerne med kokte egg
jeg synes også godt med ost på når den serveres...

 og nå hadde jeg i tillegg lammeboller i fryseren som jeg satte fram ved siden av til den som ville ha ( og det betyr egentlig til meg :-) )
Nam nam...




 
Nå skal jeg krabbe meg i seng... Heidimannen er hjemme i fra jobb, og jeg skal en tur til lege i morgen. Så vi får prøve å sove litt...
 
 
 

Mens pus er klar til sin nattlige runde


Klem i fra Heidi
post signature

Ingen kommentarer: