fredag 15. mars 2013

En titt innom

Hei igjen, lenge siden sist...
Jeg starter med å dele en bukett med nydelige tulipaner, som jeg har fått av heidimammaen,,,
Tulipaner er VÅR... og løfte om varmere og lysere dager
(alle bildene kan forstørres ved å klikke på dem)
 
 
Nå er det visst veldig lenge siden jeg har vært her inne og skrevet.
Formen har gjort at det ikke skjer så veldig mye
 
Men nå ser det ut til at det går rett vei, smått,, men framover....
 
Og jeg har så vidt begynt  å finne fram litt påskepynt.
 
jeg har ikke så mye, og noe av det jeg hadde , var arv etter mine besteforeldre.
 
Julepynt har jeg jo i kassevis. men jeg føler påsken ikke blir helt det samme å pynte til.
 
Og nå hadde jeg en opprydding, og masse av den gamle pynten gikk i søpla.
 
Men jeg har fått kjøpt meg et perlet påskeegg til,
 
Det rosa kjøpte mamma til det eldste barnet mitt (hennes oldebarn),

I fjor kjøpte jeg det grønne til minste barnebarnet...
og i år, ble det et lilla....
til ett eller annet barnebarn, som kanskje kommer senere...
Iallefalll har jeg kjøpt ett hvert år. Nå mangler jeg bare det lyseblå :-) Neste år, om de ikke da har sluttet å selge de
 Jeg synes de er så nydelige, og de skal få stå hos mormor,og fylles opp her.

Jeg har også funne fram de gamle strikkemaskinene mine.

jeg har en Norsy, hullkortmaskin, som jeg fikk i 1987.
Den ble brukt veldig flittig i mange år. En av jakkene jeg strikket på slutten av 80 tallet, har jeg fremdeles. Jeg skal se om jeg kan finne den fram, og få tatt et bilde av den. Og kanskje bruke den også, jeg har glemt den bort en stund.


Da jeg ble skilt for 11 år siden, var den blitt stående på låven i noen år. Og da jeg fikk den, plukket jeg den i fra hverandre, for å gjøre den ren, og se om det gikk an å få den i stand igjen.
Men det manglet en del deler til den, og derfor ble den stående,

For et par år siden fant jeg en brukt, og billig strikkemaskin på Fretex, til et par hundrelapper.
Den var helt intakt, og med alt jeg manglet til den andre,
 Denne heter Empir, eller noe liknende, og har ikke hullkort apparat, men den er nok ikke mye brukt
,
Jeg forsøkte meg på den da jeg kjøpte den,men litt plassmangel, og det at det er  tungt å dra sleden, for å få strikket, Gjorde at jeg gav litt opp, og satte vekk begge to, etter å ha strikket et babyteppe.

Men når jeg nå startet på en barnebunad, til jente i str 1 år, fikk jeg lyst til å prøve å strikke skjørtet på maskin...

Og etter en del prøve og feile, var jeg i gang, det var kjempegøy, selv om det ikke helt var noe kroppen min var fornøyd med




Her er jeg gang med skjørtet, etter å ha knotet og rotet litt...
Gjort feil... og startet på nytt,,,,,

Det var vanskelig å få montert den noe sted.. Kjøkkenbordet har avrundede kanter, så når jeg fikk skrudd maskinen på bordplaten, så skled den av, når jeg begynte å strikke,

Så jeg fant fram et lite hagebord, som fungerte, bare jeg satte den grå kassen som sees i bakgrunn  på bildet, opp på bordet, den er fylt med håndarbeids permer, og virker som ballast. For bordet var lett, og maskinen tung, og derfor tippet bordet., uten ballast

Men etter å h prøvd meg fram... Så var skjørtet ferdig strikke på under en time...:-) 42 cm, 313 masker, som skulle strikkes på pinne 2,5...
Jeg hadde strikket for hand i 2 dager, og kommet 5 cm,på pinnene..



Overdelen strikker jeg for hånd. Jeg kunne strikket den på maskin, men, jeg får ikke strikket mønsterborden i livet, før jeg har hullkortmaskinen oppe og går,

Og kanten rund halsen, og rundt ermhullene strikkes på etterpå, og det er de som er knotete og tar tid, og er nok lettest på pinner uansett,,,


 Det er langt igjen... men jeg er iallefall godt underveis..
Den skal ha brystklut... Jeg holder på med den nå, men med 4 ulike farger på en gang, og få jevnt.. det er en tålmodighetstest.
Den skal ha belte, med flerfarget mønster... og et hvitt forkle, som jeg har begynt på, men vurderer om jeg skal prøve å få til på maskinen,

Guttebunaden er også underveis.. Der har jeg igjen armene, og mønsterbord foran

Det er en del prosjekter, når jeg først er i gang.

Innimellom dette har jeg strikket Cola zero-lue til heidimannen

Det ble ikke noe godt bilde,
 jeg skal egentlig sy Zero med hvitt garn under det andre mønsteret. men jeg slitet med å få til maskesting, så jeg lurer på om det blir sånn som dette....
 
 
 
Heidimammaen fikk tak i en lampe på bruktbutikken til meg her en dag. Jeg har kikket på den en stund, men  en del regninger har gjort at jeg hr ventet med å kjøpe, men nå var prisen satt ned, og jeg har den i stua



Sånn lmpe har jeg kikket på i mange år, og nå har jeg den. herlig.... og det har kommet lese og håndarbeidslys i godstolen


Jeg har hatt en dag sammen med gode venninner også. Vi er 3 jenter med ME diagnose, som koser oss sammen. Denne gangen var det kaffe, og en liten butikktur som sto for tur,,
Lommeboka er ikke så tykk om dagen, så det ble mye titting...
men litt ble det da.
Bla fikk jeg kjøpt meg 6 nye keramikk-tallerkner, da jeg har klart å knuse 2 av de gamle jeg har.

Men til 5 kroner stykke,så er ikke det så farlig.. De har holdt i 10 år, og jeg har enda 4 igjen av de, og de er like fine. Enda de brukes daglig.

Nå fikk jeg tak i noen som er nesten helt like... også disse til 5 kroner stykke
Eller 6 stk, til den nette sum av 30 kroner....

Et par nye koselige krus, som jeg egentlig har mer enn nok av i fra før


Og litt ny påskepynt i fra nille



På bruktbutikken har jeg også funnet en liten gyngehest.Det kan nok hende den er litt liten til småjentene, men den er koselig med blomst på, til pynt også

Så avslutter jeg med litt bilder i fra vinduene.. Det spirer og gror,og blomstrer..
Jeg har sådd litt urter, tomater, og pelargonia. Og det kommer opp.

En del av spirene står i et lite drivhus i fra plantasjen , i kjøkkenvinduet.. som er på bildet til høyre.
Jeg har puslet og stelt litt på pelargniaene, og en tåre, som har overvintret i vinduskarmene. De ser ut til at det bare var en som ikke har klart seg.
Nå skal jeg snart hente de som har vært i min mors kjeller i vinter. Men siden det er så veldig kaldt ute enda, så har jeg drøyd det litt.
Nå skal jeg krabbe under dyna. heidimannen er hjemme i fra jobb, og helgen starter her. Deilig med hans fri-fredager. . Nå skal vi bare kose oss

Ha en god natt.. så lover jeg å komme snart med mer nytt

Klem i fra Heidi

1 kommentar:

ReidunA sa...

Tulipaner er mine yndlingsblomster og jeg er helt enig, de bærer løfter om vår og kanskje litt varme og iallefall lysere tider :)