onsdag 24. april 2013

Våren... tid for forandring...


Det er en herlig tid vi er inne i. Våren, når alt våkner til nytt liv, og det går an å få  litt D-vitaminer gjennom sol,og litt varme i skrotten, Etter en lang og kald vinter Selv om jeg savner litt varme enda. 
Jeg blir visst aldri fornøyd

Hos oss er denne våren også tid for forandringer.
Datteren min, og barnebarna, har flyttet , og det er nesten 2 timers kjøretur for å besøke de. Det er litt langt for meg, slik som formen min er om dagen. men jeg får se de likevel, de kommer på besøk. Ingen fare med det. det er bare så uvant stille,etter å¨hatt de rundt seg nesten daglig ett helt år.

Men jeg får tenke på helsen,og at det an være at stillheten på hverdagene er med på å få formen min opp igjen. Kanskje det er det jeg trenger...?

Heidimannen begynner å jobbe 4 skift denne helgen. Han har jobbet 2 skift fram til nå, + en masse overtid. Det er ikke mange timene jeg har sett han siden jul( så var det det med at jeg aldri ble fornøyd, igjen da :-) )

Fordelen nå er at han har hel friuke hver 4 uke. Og det kommer til å bli godt når vi starter opp på campingen snart.
Jeg venter forresten med å starte opp på campingen, til det er varmt nok.
Selv om jeg verker etter å komme igang, og det egentlig er 1 mai,startskuddet går.
Men vi setter ikke opp og sitter der ute å fryser, Da har jeg det bedre hjemme foran peisen.

Alle snøen var visst ikke borte der ute,, og det er sølete, så plasseieren, vil gjerne at vi venter til det tørker opp litt.
Og jeg er ikke vrien der. :-) For som sagt, jeg liker likevel ikke å fryse .

Heidisønnen hadde siste dag på jobb idag, og går ut i permittering fra i morgen tidlig. For lite å gjøre på arbeidsplassen. Jeg synes det er synd,
Det er ikke mye moro for ungdommen å settes ut av arbeid på den måten. men han er heldigvis flink til å søke nye jobber, og til å ta seg til en del, om han ikke skal på jobb om dagene.
Faren hans har både biler og traktorer å skru på, bla...
Og jeg har selv en bil, som trenger ny motor :-)

Ikke bra med så mye forandringer for meg som er skap-autist... og synes det er greit når alt gå sin vante gang:-)

Men en del ting er som det vanlige på våren.

Jeg har fått de første småblomstrende stemorsblomstene ute på verandaen.
Jeg MÅTTE bare ..

Og inne begynner pelargoniene å komme seg, Noen har startet med blomstringen også

 jeg blir ordentlig glad år de starter blomstringen


For første gang(tror jeg) har jeg fått orkideèn til å blomstre igjen..

Den har satt blader midt oppe på stengelen, og der kommer det enda flere blomster

OG som vanlig klarer jeg å rote, og å lage kaos,

Her er før helgen. jeg brukte et par dager på tegning, og klipping av mønstre, og (ikke lang nok tid  til å klippe) stoffer..


Det første jeg sydde var et skjørt i lys vårgrønn bomull, med hvite prikker, og blomster, med tyllkappe nederst.
Dette er i str 104 Og jeg satt i en strikk, selv om det er glidelåslukking, siden jeg ikke er sikker på om det ble litt stort.
Samme skjørt i str 128 er nå under nålen...
Mønsteret er i fra Symagasine som kom i mars 2013


Jeg har sydd "Sunniva" kjoler til barnebarna også
Lilla lillemartine stoff til den eldste, og rosa til den minste..

her klippet jeg visst i racerfart. Jeg hadde ikke så mye lillemartiestoff igjen. Og var redd det skulle bli litt lite

. Men hvorfor jeg klarer å tro at det holder lenger, om jeg bare klipper fort nok,,,, Det vet jeg ikke..

Og det ble fort og  gæli.... Selvfølgelig måtte jeg bare klippe en del feil. Men jeg fikk rettet det opp, med å vri hjernen litt...

Og resultatet ble ganske bra.
Jeg har litt småtteri igjen, før de er helt ferdige, men med litt betennelse i hånden Så må jeg ta det litt rolig. Jeg tapet fast tommelen i  går  mens jeg sydde, men vet vel at det ikke er noen god løsning


Og med masse trening, både på disse, og på skjørtene, med glidelåser, Som ikke har vært noe jeg har likt, Så begynner jeg å føle at jeg får litt draget på glidelåser.. Det er visst bare å fortsette å trene, så blir det bedre etterhvert
Mønsteret er i fra Ottobre 3/2013
Nå skal jeg prøve å få satt meg å sy ferdig det siste skjørtet. Jeg var en tur på Stoff og Stil på fredag, og kjøpte med litt stoffer, både til klær til meg selv, og litt annet ( ikke umulig litt sommerklær til barnebarna :-) )
jeg klør i fingrene etter å begynne på de. Men har bestemt meg for å gjøre ferdig et prosjekt av gangen, ellers går jeg bare i surr..

På fredag var vi også på Campinggården, og fikk hentet samlekrusene som ble delt ut på Happy Hobby dagene....
Håper jeg kan klare å spare flere av disse, Det er moro å ha i campingvognen.. elsv om vi ikke har Hobby, men Knaus.....

Men nå skal jeg se om jeg kommer meg vekk i fra pc'en litt..

Ha en fin kveld, så skal jeg prøve å komme innom med nyheter snart igjen




Klem Heidi

post signature

2 kommentarer:

Winkel's Crazy Ideas sa...

Så fine ting du har sydd, du er virkelig flink! Håper du får fine dager framover. Pam :-)

ReidunA sa...

Så koselige blomsterbilder du har å vise :) ja, det må vel tine opp rundt omkring her å snart . De kjolene var bare såå søte, tipper det blir noen som blir glad for de. ja :)