onsdag 13. februar 2013

Puslerier

 

strikking februar 2013 001

Jeg fant ut at jeg har glemt å vise fram den ferdige Mariusgenseren her inne ¨på bloggen.

Genseren er til eldstebarnebarnet på 6 år. Men hun er sto for alderen, og er veldig lang i ryggen, så for å ikke , som så mange ganger før, Komme med en overdel som er for kort. Strikket jeg den i 8 årsstørrelse.

Her ble det tradisjonelle farger,

Mens søstern hennes på 3 år fikk i lilla farger, og litt rosa..

januar 2013 004
(ingen av de er dampet enda, derfor litt ujevne)

Begge er strikket i Rubin garn i fra Sparkjøp, siden det var på tilbud i januar…

 

Jeg fikk ny telefon i forrige uke… (tilbud på abonnementet er kjekt,og moro )

Men da måtte jeg jo prøve ut mønsteret på trekk til telefon, i fra  Mariusboka…

februar 2013 007

  Men siden heidimannen har en telefon som er   omtrent på samme størrelse, så forsvant den fortere enn svint.. jeg rakk bare å prøve den til fotografering…

Så da måtte man i gang med en til…

februar 2013 001

Det ser sikkert ut som jeg er en ordentlig Marius-frik.. Og jeg synes mariusmønsteret er  fint. Men har ikke fått helt dilla enda. Det er bare moro å bruke mønsterene i fra boka jeg fikk til jul

Jeg har planer om å strikke flere slike trekk til telefoner etterhvert, men da ka jeg tenke meg å prøve i flere mønster.. Det er bare å finne mønster som passer ut med de 26 maskene som det strikkes på, med Rubingarnet… eller til det masketallet, av andre restegarn evt måtte brukes.

Fin måte å bruke restegarn. Og så kan jeg se om jeg ikke kan legge ut noen til salgs på facebook siden eller her, etterhvert…

Tilbake til telefonen, så har jeg nå spist et par kameler….. igjen. For ren tuch-telefon, DET skulle jeg ikke ha

Den forrig jeg hadde , var med tastatur ved siden av tuch-skjermen, og det fungerer litt bedre når man er skjelven på hand, og med giktiske fingre,ved siden av..

februar 2013 012

Det som er den store fordelen med denne, er den store skjermen ( hele 4,3” for den som skjønner seg på slikt..), når en først skal prøve å se noe, så ble den gamle veldig liten…

 

 

februar 2013 004426053_10151236121201767_543413553_n[1]

Ellers er det moro å ta bilder med den.. masse som kan gjøres… Som det firdelte bildet ovenfor… Gleder meg til å prøve det ute
Og jeg prøver å lære meg litt instagram, som jeg ser “alle” andre holder på med…

Men pcen mister helt sikkert ikke jobben av den grunn. Det blir litt smått å holde på med i lengden… Og tastaturet her, med alle smuler, skavanker  og rariteter. Er lettere for fingrene, enn de små greiene på skjermen på telefonen

Til jul lurte heidimannen på om jeg ønsket meg nettbrett…. Nå har ikke jeg det største behovet for det, som kun pendler mellom soverom, kjøkken, og stue. Men jeg fant et som kunne være aktuelt… om jeg skal ha et, og samtidig kunne se hva som er på skjermen…

test-sony vaio tap 20

Sony 20 “  DET må være noe.. Men jeg tror jeg må ha en større håndveske altså.

 

 

Sånn går no dagan..

Stille og rolig. Formen min har steget litt siden de forrige ukene, heldigvis.. Etter 2 uker uten å bevege meg mer enn mellom hvilesteder, var det deilig å kunne ha folk på taco pålørdag

februar 2013 011

Og på søndagen tok vi med hjemmebakte boller og skolebrød, og besøkte mammaen min. Vi har aldri feiret morsdag eller fastelaven, noe spesielt. men det er koselig å besøke min mor på den dagen uansett. Og det sto klar kaffe, marsipankake, og ostekake da vi kom, Så jeg tror hun synes det var kos med besøk også.
Det var kaker nok til et helt selskap… og da ble det masse kos på oss, siden vi bare var oss 3 Smilefjes

Nå håper jeg formen fortsetter å stige. Det er ikke trivelig med form som gjør at en ikke orker å se barnebarn, eller ha annet besøk, over flere uker.
Så nå har jeg bestemt at det er over for denne gangen

 

februar 2013 004

Jeg har sittet litt ved symaskinen også ,de siste dagene. Litt vår og sommerklær som det frister å prøve seg på.. her en barnekjole
Som vanlig er planene mange, og listene lange… Så jeg får bare hoppe i gang….

 

februar 2013 006

Og jeg strikker litt, (og drikker kaffe Dagens kopp, er englekoppen min )

Jakken til det eldste barnebarnet er godt underveis. men i tilbudshandlingen på sparkjøp, har jeg feilberegnet litt med garn, og gikk tom for det hvite,

Og siden jeg ikke kjører bil, og heidimannen jobber ettermiddag/kveld, med overtid utover natten… så har jeg måttet vente litt, til jeg har fått meg en sjåfør til å kjøre…
Og i dag fikk jeg tak i det..

Så må jeg ta med en koselig liten ting..
Jeg strikket i 2007 en bunad til eldste barnebarnet, det året hun ble født-

187 (2)

Og jeg har lett etter mønsteret på den. Siden jeg har planer om å prøve å få strikket et par bunader ( selv om det kanskje ikke blir akkurat denne) før 17 mai, som gaver..
Det ble kjøpt på sparkjøp for mange år siden. Og jeg har kontaktet Gjestal, som gav det ut.. sparkjøp(sentralt/nettbutikk), og andre butikker uten å få tak i det. men da jeg kjøpte garn i dag, fant jeg heftet i en hylle på butikken.. Så moro.. så nå har jeg to i fra Gjestal, + en del i fra ukeblader, Da har jeg flere oppskrifter å velge i.. + atjegskal se på et sm sandnes har..

februar 2013 018

Nå skal jeg pakke meg inn på sofaen en liten stund, og se om jeg får laget litt mat snart…
Og kasnkje sydd ferdig den første kjolen i kveld,,,

 

Ha en fin ettermiddag og kveld, alle sammen

Klem Heidi

1 kommentar:

Winkel's Crazy Ideas sa...

God morgen Heidi :), så mye fint du strikker, tipper jentene blir glade. Lurte litt på dette med garn til Mariusgenseren. Jeg skal strikke en mariusgenser til en gutt som er litt var for om genseren er "stikkete og kløende", du nevner at du har brukt Rubin garn. Er det tålig mykt å ha på tror du - for en som er litt var på sånt? Har ikke prøvd dette garnet før. Håper du får gode dager framover og helsa er bedre. Er nede i en dump selv og gleder meg til det lysner igjen. Klem Pam