lørdag 12. mars 2011

Lørdagskjole

Idag har det vært en stille og rolig hjemmedag.
Og da har  jeg puslet litt med symaskinen, litt på sofaen, litt laging av levergryte, litt sofa, også tilbake til symaskinen,
Og denne runden har jeg hatt i hele dag, og da ble dette resultatet
Dette var et reststykker som jeg har funnet på Stoff og stil, og foret er dekorasjonsduken, som ble brukt i konfirmasjonen til yngstesønnen  for en del år siden (6-7 år tror jeg)
Jeg blei egentlig ganske  fornøyd selv når jeg endelig var ferdig.
Det  blei endel gloser, og noen  ømme fingertupper før jeg ble ferdig, For foret var for glatt, og ytterstoffet elastiskt og stedvis for  tynt...
men tilslutt ble det bra :-), selv om jeg synes det ser ut som veldig stor 2 årsstørrelse på den blå, og 5 år på den røde.
Det er vel bedre de er litt store, enn at de er for små sikkert.. så går det an å vokse
Mønsterene kommer opprinnellig i fra denne boken, men ble endret litt underveis.
Det er masser av fine mønstre i denne boka, og mange av dem kan brukes som mal, men de blir nok, som alt annet, endret etter egne ideer, og forgodtbefinnende, underveis.
Det er jo det som er moro med å sitte ved symaskinen, det å gjøre om, og lage det litt personlig underveis. selv om "personlig" noen ganger betyr at den kanskje er finest på avstand, eller retusjerte bilder.
Jeg gleder meg iallefall til å prøve ut flere her
i tillegg har jeg Ottobre (et finsk blad) blad med oppskrifter, og venter på ett par til.

Det ser kanskje ikke ut til at barnebarna blir klesløse med det første.
jeg skal prøve meg på litt annet etterhvert også, men får ta en ting av gangen.
jeg er litt sånn skap-autist, så vi kan ikke gjøre for mye nytt på en gang
I morgen får vi prøve på et skjørt:-) Mønsteret er ferdig klippet. Det er bare å velge stoff å sy i






Nå skal jeg sette meg og prøve meg på disse

Kanskje ikke akkurat Mette, men vi får se når jeg er ferdig, hva det bla
Fin måte å bruke stoffrester på.. som jeg igjen hadde tekt å bruke på vimpler, men senere...

 (hvis du klikker på bildet, kommer du til mønsteret for å lage de)

3 kommentarer:

Elis lille rede sa...

Wow, Heidi! Den kjolen ble jo helt nydelig! Nei, jeg er ikke så flink til å sy. Holdt på med den forb....Tildaen i hele dag, hehe. Var en del håndsøm også. Du har jo så enormt mye fint stoff, da! Jeg har også lyst til å sy vimpler. Må finne de rette stoffene først, for jeg har ingen på lager. Dumme meg kastet gamle gardiner og duker før jeg flyttet. Tenkte ikke på at jeg kunne sy noe av det. Har jobbet som syerske i mine yngre år, men har aldri sydd klær, bortsett fra en kjole og et par enkle skjørt. Jeg sydde skitrekk, sykkelvesker, sengetøy og geværreimer;) Blir litt annet. Dette er jo bare kos, og spesielt når symaskinen er venner med deg. Trenger ikke engang tre i nåla, for det er en sånn dings som gjør det for meg:D Ellers har jeg glodd på tv'n i kveld, drukket brus og spist sjokolade. Er jo lørda'n. Nå er det natta for meg, eller jeg skal legge meg, men ikke sove riktig ennå. Har en spennende krimbok på nattbordet som venter. I morgen skal jeg hente mannen hjem igjen. Blir vel bare kosetur da, tenker jeg. Bare veier og fint vær. Nattinatt, og klem:)

Unknown sa...

Kjolen er ikke så innviklet som det ser ut til Eli. Stoffet er ferdig lappestoff. jeg har sydd foret, og kjolen, pluss hjertet. Men innviklet nok for meg..
Tilda er mer innviklet, for det er såmye smått, og pirk.

jeg har vært ett par ganger på stoff og stil og handlet litt stoffer. Restebordet der er morsom og rote på. I tillegg til noen mindre lapper av quiltstoffet der.
Nå sist, så var det 10 kr poser, som jeg tok med ett par av. De så ikke så spennende ut, men det var masse fine avklipp, og noen var ganske store. Ellers har jeg vært i bruktbutikk, og rotet,
Og kjøpt ett par stoffbiter av Tildastoff på panduro.
Høres ut til at du har hate i koselig helg.
Kos deg i morgen, med å få mannen hjem.

Unknown sa...

Ska sei du produsere for tida altså!
Flink e du :o)

Hærlig kvikk lunsj historie i forrige innlegg.
Eg sitte faktisk og ete kvikk lunsj akkurat nå :o)