søndag 23. oktober 2011

Søndag

Da var det søndag, i heidiheimen. Og jeg har hatt en deilig, rolig , avslappende helg, sammen med heidimannen.
Denne uka, ble helgehandelen, gjort på torsdag, og da, har det bare vært avslapping og kos i helga.
Heidisønnen, som fremdeles bor hjemme, reiste til Eggedal, sammen med broren sin, og noen søskebarn- De skulle ha paintball-treff i helga.  De er en herlig gjeng med søskenbarn, som er tett sammensveiset. Koselig...
Jeg synes det er ordentlig godt, at det er slik. De er spredt i alder, men har likevel holdt sammen i alle år.. de har lært å leke sammen, reise sammen, festesammen. osv..
Alt i trygge rammer,, fordi det har vært mange sammen, det har vært sammen med kjente, og i alle aldre. Alle har hjulpet alle. To av de, mellomste sønnen min, og en av guttene, har også opplevd en dramatisk husbrann, og reddet hverandre, så de har nok et helt spesielt bånd seg imellom
Jeg håper de kan holde på dette...



Nå er det fyr i peisen, god mat, og kos som gjelder.
Vi er så heldig at det i leiligeheten, er gasspeis, med termostat.. Det blir ordentlig peiskos, men uten aske, og vedbøss.. Og med en leilighet som kun er 3 år, så er det deilig å varm inne her...
Det eneste jeg ønsker meg nå, er en annen innramming til peisen. Jeg vet det finnes, men har egentlig ikke peiling på hvor, og hva det koster :-)



Jeg har fått brukt opp resten av teppet i fra Hansen& Dysvik, og laget lue og votter, til genseren. Dette skal være til min niese, og alt er i størrels ca 140,
Jeg ble ikke helt fornøyd med vottene. de så så fine ut før jeg sydde, men her må deet justeres, og finne på litt annet.... eller finne et mønster....



Lua ble fin, og jeg håper den passer, med de målene jeg brukte..

Jeg lovte jeg skulle legge ut litt av hva jeg fant i bruktbutikken, selv om det nok ikke er så spennende.
En liten nydelig dukkevogn, jeg hadde en porselensdukke som passe oppi, men tenkte jeg skal lage litt blonde-, eller heklesengetøy til den :-)
En ordentlig tissepotte... Denne er ikke gammel, og antakelig ikke egnet som tissepotte, men jeg bruker den som blomsterpotte foreløpig.. Og skal ha den i et vaskestativ, med vaskefat og mugge , etterhvert... jeg har stativet, og fatet, men mangler mugge...
Et par gamle skolebøker

Det manglet et par sider i  den første, om dyreliv.. men den andre er komplett.. Morsomme og ha, og kunne kikke i. Jeg er nemlig ikke god på navn, på masse av det som omgir oss i naturen, men har veldig lyst til å lære
Disse er absolutt ikke brukt. Men de endte med hjem, da jeg var på tur med heidimammaen. Jeg har ikke kubbelysestaker i fra før..
 Det kan hende det kommer av at jeg ikke brenner noe særlig med kubbelys inne.. både pga av brannfare, men hund og katt, som tusler rundt (spesielt katten), og fordi at den åpne flammen, gjør vondt, i et par øyne, som er lysømfindtlige.. og da er det greiere med telysglass, som skjuler den åpne flammen...

Tissepotta, får være potteskjuler for kaktusen, som jeg egentlig ikke aner om er november, jul, eller påskekaktus.
Iblandt¨ så blomstrer den stadig.. og noen ganger ikke i det heletatt..
Den består nok av to blomster, for den har litt ulike farger på blomstene.. både laksefarget og rosa...
Det jeg ahr funnet ut, er at den blomstrer veldig, når jeg lar den stå ute hele sommeren, og tar den inn, med frosten.. da e den helt spekket med knopper.


Jeg har funnet fram masse flanellstoff.. både lakner, dynetrekk, og litt ubrukt stoff.. Det meste har jeg egentlig fått av heidimammaen (hedre den som hedres skal). jeg har tenkt at dette skal bli nattdresser og nattkjoler til småjentene i familien. Jeg regner med at det er godt med noen gode nattdresser utover vinteren.
Med nye Ottobre, sybladet i hus skal jeg nå legge meg å kikke og plandlegge mer prosjekter..
Klem i fra
post signature

4 kommentarer:

Lindas hobbyhjørne sa...

Så koslig med peis, det savner jeg virkelig!
Så mye fint du har fått deg!
Syntes det sette ditt er kjempefint :)
Ha en fin dag, klem.

Hjertedamas blogg sa...

Peisen din var da fin. Vi har vedovn, som bøsser fælt. Vedr vottene: Hva med å sy kjile til tommelen? Klemz Grethe

Bondekona sa...

Ser ut som en deilig søndag.

Selv er jeg ikke et søndagsmenneske,
jeg blir både rastløs, amper og utålmodig.
Heldigvis var vi i et selskap i dag, så kom kvelden fortere..
:)

GroM sa...

Det må jeg si, du har fått kjøpt mye fint Heidi :-) jeg likte spesiellt godt de gamle skolebøkene! Love them! Det kan bli fint å ramme inn noen sider og henge dem opp, da kan man kikke på dem når man kommer inn fra tur og se etter hva den der blomsten du så het igjen...
Gratulere med nyhetene jeg hørte i helgen ang. cellegift og den gode effekten den muligens har på ME. Så flott at disse legene tok tak i det og satte igang studier. Det blir spennende å følge fortsettelsen. Ha en fin uke :-)